Bra dag på stan

[Second hand-butiken Ebbe & Haldis. Foto: Hemmakatten]
 
I lördags hade jag en riktigt trevlig stund på stan. Jag och en kompis tillbringade trivsamma timmar i kvarteret Magasingatan/Vallgatan där det finns härliga butiker av alla dess slag. Målet var i första hand att fynda något second-hand så vi började på stadsmissionens butik Ebbe & Haldis. Julsaker i massor och fina krukor och vaser, blandat med coola klänningar och billiga böcker. 4 böcker för 45 kronor känns mer än överkomligt! Jag såg också en jättefin plåtburk som jag funderar på att inhandla. Den skulle vara perfekt som julklapp. Kanske återvänder jag i veckan och ser om den finns kvar.
 


[Vallgatan/Magasingatan. Da Matteo & Artilleriet. Foto: Hemmakatten]
 
Efter second-hand var det dags för att besöka den fina innergården på Magasingatan där bl.a. coola inredningsbutiken Artilleriet huserar. Här går det att vara länge för att spana in alla eklektiska detaljer. Därefter en sväng in för att andas underbar kaffedoft i Rosteriet och titta på den maffiga lokalen. Det var många som valde att fika här men nästan lika många tappra som valde Da Matteos utomhusservering. Da Matteo står för både bageri/rosteri/café och gör det med den äran. Vi valde slutligen att gå vidare och slå oss ner på Café Kanold vid Grönsakstorget. Flickorna Kanold står bakom detta mysiga ställe, en Göteborgsfamilj med lång och gedigen tradition inom chokladkonfektyrbranschen. Fikat gick inte av för hackor - servering vid borden och mycket vackert upplägg. Det får bli en repris snart.
 
[Café Kanold. Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Vilken trevlig dag att strosa runt med en väninna i en massa sköna och inspirerande butiker. Blev det något köp?

Fikat såg ju verkligen gott ut!!!

Tack! Du får baka dessa ljuvligt goda snickerskakor:)

2012-11-13 @ 13:50:20
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0