Improviserad paj


[Foto: Hemmakatten]

Ibland när jag har tänkt göra en viss rätt till middag och ingredienserna inte finns i butik blir det till att improvisera en smula och ta vad som finns i hyllorna och i kylskåpet. Igår var jag jättesugen på kantarellpaj men det fanns inte i de två butikerna jag besökte. Så jag började tänka och fundera på vad jag hade hemma. Till slut köpte jag färsk spenat i stället och tog rester jag hade i kylen: lufttorkad skinka, mozzarella och soltorkad tomat. Och för att ge en aning mer smak; några skivor lagrad cheddar. Det blev riktigt bra även om skinkan gör pajen en aning salt. Det fungerar att improvisera ibland.

Snart dags för en långpromenad och senare ikväll ska aftonklänningen och långhandskar på. Fest med tema. Jag kör Hollywood-stil à la Rita Hayworth. Tror jag. Om jag inte får ett ryck under dagen och tar något helt annat...

Ingredienser Italiensk paj
Pajskal
2 dl mjöl
100 gram smör
2 msk vatten

Mjuka upp och fördela smöret jämt i mjölet. Gör till en mjuk deg. Ha i vattnet för smidighet.
Tryck ut degen i en pajform. Hacka små lufthål i skalet med en gaffel. Grädda 10 min i 200 grader.

Fyllning
1 stor påse färsk spenat
10-15 soltorkade tomater
2 små mozzarellabitar, drygt 200 gram tillsammans (eller en stor)
Några skivor lufttorkad skinka
Några skivor lagrad ost

Fräs spenaten tillsammans med nymald svartpeppar och lägg den i pajskalet. Hacka tomaterna och fördela dem jämt över spenaten. Skär mozzarellan i tunna skivor och täck över hela pajen. Sist lägg över tunna skivor/bitar av lagrad ost.

Äggstanning
3-4 dl mjölk
3 ägg
salt/peppar
1 msk torkad oregano
1 msk torkad basilika

Vispa ägg och mjölk i bunke. I med kryddorna och häll sedan försiktigt äggstanningen i pajformen utan att fyllningen "åker runt" för mycket. Grädda i ugnen i 175 grader i minst 45 minuter eller tills stanningen har stannat. Jag hade i pajen ca 20 minuter extra men täckte den då med ugnsfolie för att ytan inte skulle brännas vid. Servera med en fräsch sallad!


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Mums, så gott med paj! Jag tycker som du fick ihop det till en väldigt smarrig paj:)

2012-03-03 @ 14:16:54
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: mia

Tittar in och önskar trevlig kväll med eller utan Rita hayworth stil :)

Tre bra saker idag...ett vårigt Gbg , vinst till kamraterna och Starbucks.

2012-03-03 @ 19:52:29
URL: http://etapptva.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ser supergott ut!

2012-03-05 @ 03:47:59
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0