Fisksoppa


[Foto: Hemmakatten]

Nu har jag provat att laga fisksoppa igen med en underbart doft och färg av saffran. Den här gången tycker jag att det blev riktigt gott. Därför tänker jag dela med mig av receptet. Soppan passar både till middag och lunch. Det blir det sistnämnda för mig idag. Perfekt med rester. Servera gärna med ett gott bröd och smakrik ost. Eller om du vill göra det en aning matigare; lite ris till.

Recept fisksoppa 4 personer
3-4 laxbitar, ca 300 gram
2-3 torskfiléer
150 gram räkor

1/2 squash
1 morot
1 palsternacka
1/2 fänkål
2 tomater

1 liter fiskbuljong
1 msk hummerfond
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1, 5 dl vitt vin

1 paket saffran
cayennepeppar
ev lite vitpeppar
dill
timjan

Hacka grönsakerna i lagom mumsbitar och bryn dem i stor kastrull i olivolja. Pudra på saffran och cayennepeppar. Hur mycket får du bedöma själv lite beroende på hur starkt du vill ha det. När grönsakerna är färdigstekta, ta undan hälften av dem och lägg på fat. Mixa grönsakerna som är kvar i kastrullen med en stavmixer till slät smet. Häll sedan på fiskbuljong, vin, grädde och creme fraiche. Om du vill förenkla mixningen häll i lite vätska innan. Låt allt koka upp. Skär fisken i lagom stora bitar. Lägg i soppan och låt koka 3-4 minuter. Finhacka till sist de två tomaterna och lägg i grytan/soppan. I med de färska örterna, dill samt timjan, och därefter räkorna. Klart för servering!

Hemmakattens fisksoppa
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Karin

Så gott!

2012-03-28 @ 15:50:21
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0