Favoriten


[Foto: Hemmakatten]

En av mina fina bröder kom förbi idag och vi tog en fika på balkongen. En söt blomsterbukett hade han med sig. Har inte sett den här blå färgen tidigare på aster. Vi spekulerade i om det kunde vara konstgjort. Någon som vet om de färgar aster numera för att få den där riktigt neonstarka nyansen? Oavsett vilket piggar buketten verkligen upp, både humöret och köket som den står i. Matchar dagens bakverk utmärkt, det är som om det fanns en tanke bakom det hela :). Favoriten blåbärspaj görs numera varje vecka. Mateus-fatet är ett reafynd från butiken Grönbergs Interiör som jag tydligen besökte under lördagen. Har inget minne av det överhuvudtaget. Skumt det där med hjärnskakning. Även om jag inte minns köpet i sig är jag i alla fall glad över mitt fynd! :O

Jag vet att jag delat med mig av det här receptet tidigare, men nu kommer det igen.

Blåbärssmulpaj - 4 portioner i fyra formar
Smuldeg
100 g smör
1,5 dl havregryn
1 dl mjöl
1 msk sirap
1-3 msk cocosflingor

Fyllning
1 paket frysta blåbär, 225 gram
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 msk potatismjöl

Smält smöret och blanda sedan i alla torra ingredienser till en smulig deg. Tina blåbären och blanda i socker, vaniljsocker samt potatismjöl. Fyll en hel pajform eller fyra mindre små skålar. Börja med blåbären. Lägg sedan över smulpajen i ett tätt lager. Grädda i ugnen i ca 175 grader i 25 minuter. Servera med vaniljglass eller vaniljsås.



[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh, vad kul att få besök och fina blommor! Det piggar alltid upp:) Vilken fat, alltså!!! Jag hade gärna varit med och ätit din goda blåbärspaj! Hoppas du fortsätter att krya på dig!:) kram

2012-06-16 @ 22:37:46
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0