Underbara Österlen

[Foto: Hemmakatten]
 
Förra veckan tillbringades några dagar på Österlen och ett av resmålen som besöktes var Ales stenar. Ales stenar är en skeppssättning på 59 stenar som bildar en solkalender. Stenarna finns vid byn Kåseberga. Precis vid havet. Uppe på en höjd. Jag hänförs av den vidunderliga utsikten. Jag gillar när man kan se långt, långt bort till horisonten. Rymden och höjden 32 meter över havet skapar en stark frihetskänsla. Det blir en bits promenad upp till Ales stenar i hetta som heter duga. Sedan är det gott att stå i den friska brisen på toppen och förundras över att man redan på 500-800-talet kunde räkna ut bl.a. årstider, vinter- och sommarsolstånd med mera med sådan precision och exakthet. Imponerande och väl värt ett besök!
 
Sedan blev det en promenad tillbaka via hamnen i Kåseberga där det ligger en välinredd restaurang; Vendel som har både ekologisk bageri samt grillmeny. Jag gillade inredningen och kunde inte låta bli att ta några bilder. Allra mest gillade jag damernas, men då jag inte var ensam kunde jag inte med att dra upp kameran...Nästa gång! :) Inget mat blev det på detta ställe men väl ett smakprov av deras ekologiska glass. Att sitta i skuggan och vila och se ut över båtarna i hamnen är minst sagt balsam för själen. Det är härligt med alla intryck och jag tycker att de låga, färgade husen som hör Skånekusten till är verkligt fina!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0