Middag


[Foto: Hemmakatten]

Jag blev bjuden på en god födelsedagsmiddag i måndags och tänkte att jag skulle upprepa innehållet på egen hand. Jag provade och resultatet blev helt ok, framförallt känns det fräscht med lättare rätter. Grillad tonfisk med en sallad bestående av körsbärstomater, mozzarella, avocado samt ugnsgrillad paprika och stekta squash-skivor. Den ljumna salladen satt fint denna kyliga vardagkväll. Jag hade i lite färsk timjan också då jag ändå hade detta hemma.

Jag marinerade tonfisken, som rekommenderat, i olivolja, japansk soya och sesamolja i ca 1 timma. Under tiden gjorde jag salladen, grillade paprikabitar i ca 20 minuter i 220 grader samt stekte squashen som jag skurit i tunna skivor. Dessa skivor saltade jag först så att vattnet kunde dra ur, vilket jag torkade bort med hushållspapper innan de åkte ner i stekpannan. Tonfisken stekte jag i grillpanna i ca 10 minuter då bitarna var tjocka. En klyfta citron är sedan gott att pressa över köttet vid bordet. Till måltiden serverades en ljus öl. Just nu har jag fått smak på en italiensk sort som heter Peroni vilket passar bra till sallad och lättare rätter.



[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer
Postat av: Helena

Mmmm vad god och fräsch salladen ser ut. Den får mig att längta till sommaren. Bra med lite ljumma ingredienser nu när det är kallt ute.



Min almanacka har så fina bilder och några kloka ord för varje månad. Jag gillar den jättemycket.



Ha en go helg! Kram:)

2012-01-28 @ 18:59:13
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0