Favorit i repris


[Foto: Hemmakatten]

Igår lagade jag en favorit till middag; quesadillas och sedan en efterrätt som jag aldrig har provat innan i form av chokladfondant. Den första lätt och god, den andra svårare än väntat då jag tyvärr lät den så inne i ugnen för länge. Men om jag börjar med huvudrätten så görs den så här:

Quesadillas
Jag utgår från två tortillabröd (medium storlek, fullkorn). Brer på ett lager med philadelphiaost på bägge på det som fungerar som "insidor". På det tortillabröd som jag har som botten lägger jag sedan skinka (kan vara rökt eller lufttorkad), ruccolasallad, skivade coctailtomater samt några skivor vanlig ost. Därefter lägger jag på locket, dvs det andra tortillabrödet (med den bredda ostsidan nedåt). Sedan är det bara att lägga i en stekpanna och vända några gånger tills osten inuti är smält och brödet fått en fin yta. Klart! Serveras med en god sallad och ett glas rött eller en svalkande öl!

Två tortillabröd räcker till två personer om man är liten i maten, men jag gjorde i detta fall två omgångar, dvs 2x2 tortillabröd.

Chokladfondant (4 personer)
2 msk socker
100 gram smör
100 g mörk choklad
2 äggulor + 2 hela ägg
2 msk vetemjöl

Vispa smör och socker poröst. Vispa i äggulorna, sedan äggen. Smält chokladen i vattenbad och häll i smeten. Vispa ner vetemjöl. Häll sedan upp smeten i fyra små formar som du har smörat på insidan och ev hällt kakao i. Så här långt går att förbereda och sedan ställa i kylen. Innan servering: sätt formarna längre ner i ugnen och grädda i 200 grader i 10 minter. Här skulle jag minimera antalet minuter till 8 då mina blev för fasta.
Vält över chokladfondanterna på ett fat, och lägg en klick vaniljglass till. Kakan ska vara hård på utsidan och sedan helt lös och krämig på insidan. Jag hoppas att nästa omgång som jag gör blir perfekt rinnig i konsistensen. Har som tur är formar med gott chokladigt innehåll kvar att testa på ;) Lycka till!

Fler recept på fondant hittar du här.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Ida

Nu blev jag hungrig, mums vad det ser gott ut :O

2012-02-09 @ 16:46:12
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Cissi

Vad gott det låter, kanske jag skulle testa någongång ;P

2012-02-13 @ 13:44:15
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Natascha

Hej!

Råkade hamna på din blogg av en slump. Gillar vanligtvis inte bloggar men blev riktigt imponerad av din! Mysig med vältagna bilder!

En stjärna till dig!

2012-02-15 @ 12:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0