Nybakad

[Foto: Hemmakatten]
 
Ett lussebak hör adventstider till. Förra året hoppade jag över att baka lussekatter men i helgen slog jag till med receptet Fröken Saffran som resulterade i fluffiga och goda bullar. De slinker ner alldeles för lätt... Det tar lite tid men det är väl värt mödan.
 
Recept Sagolika Fröken Saffran (ca 35 st)
100 gram smör
250 gram kesella (1 burk)
3-4 påsar saffran
2 dl socker
1/2 tsk salt
17 dl vetemjöl
1 dl russin
1 ägg (pensling)
1 paket jäst (50 gram)
 
Smält smöret i kastrull. Häll mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen i lite av mjölkblandningen i en bunke. Tillsätt resten av mjölken. Tillsätt övriga ingredienser och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig och blank. Jäs under duk i 40 min.
 
Knåda ut degen på mjölat bakbord och baka ut till lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin och täck med handduk. Låt jäsa i 40 minuter. Pensla bullarna med utvispat ägg. Grädda i 5-8 minuter i 225 grader. Låt svalna under duk.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Vi har renoverat köket och varit utan ugn men igår kom den så innan julafton hoppas jag hinna med ett lussebak :)

2012-12-14 @ 08:36:59
URL: http://cissileandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0