Gott bröd

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag fick smaka ett gott bröd förra veckan som jag tänkte prova att baka själv. Det verkar superenkelt att bara blanda ihop alla ingredienser och sedan in i ugnen. Det kommer från kokboken Sommarkalas av Hannu Sörenström. Jag kan lova att brödet är både saftigt och gott och perfekt med några lagrade skivor ost på!
 
Recept Läckö Valnötsbröd (1 bröd)
2 dl havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl yogurt
1/2 dl sirap
1/2 dl rödbetsmarmelad eller lingonsylt (eller annan sylt)
1 dl torkade tranbär (kan tas bort)
ca 2 dl valnötter
 
Rör ihop allt och häll i en smord brödform. Grädda i 200 grader i ca 50 min. Brödet är klart vid 97 grader kärntemperatur.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Vad smidigt när det kan bakas direkt!! Ingredienserna lät spännande till detta bröd:)

2012-08-07 @ 22:55:48
URL: http://baklust.blogg.se
Postat av: Frida

Åh, det lät ju både supergott och enkelt, jag som har gått och funderat på att baka bröd några dagar, det måste genast provas!

2012-08-09 @ 10:05:15
URL: http://fridasofia.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0