Skogens guld


[Foto: Hemmakatten]

Jo så får man väl ändå konstatera att det är höst ute. Strilande regn och starka vindar. Trädkronorna dansar i otakt. Men ganska mysigt trots allt. Att vara inne. Tända ljus. Lyssna på bra musik. Äta mustig mat där skogens guld spelar huvudrollen. Höstens favorit är kantarellpaj. Och snart blir det en värmande kopp te med hembakade lavendelbiscotti. Mmm. Hösten är rätt okey ändå.

Kantarellpaj med västerbottenost
Pajskal
2 dl vetemjöl
100g smör
2 msk vatten

Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och knåda degen tills den hänger samman. Ev får mer vatten tillsättas. Platta ut pajdegen i en pajform tills hela formen är täckt (inkl kanterna). Stick några hål med en gaffel i degen. Grädda i 10 min på 200 grader. Ta ut och låt vila.

Fyllning
300 gram kantareller (ca 1 liter)
2 msk smör
3 msk hackad lök (jag tog 2 små scharlottenlökar)
200 g riven västerbottenost
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
3 ägg
1/2 tsk timjan (jag tog färsk för smakens & utseendets skull)
salt & svartpeppar

Stek kantarellerna tills vätskan är borta. Tillsätt smöret och löken. Bryn tills svampen fått fin färg.
Salta, peppra och häll timjan i svampröran.

Under tiden som svampröran steks upp, blanda till äggstanningen i en egen skål. Rör ihop ägg, grädde, creme fraiche och den rivna osten. Tillsätt färsk timjan, aning salt och dra några varv med svartpepparkvarnen.

Häll över svamröran i äggstanningen, blanda runt och häll sedan alltihop i pajskalet.

Grädda pajen i 200 grader i 25 minuter eller tills den fått fin färg.

Smaklig måltid!


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Designtjejen/Emmelie

Men mums så gott det ser ut!!!

Stor kram

2011-09-12 @ 22:28:13
URL: http://designtjejen.blogg.se/
Postat av: mia

Oj vad gott det där såg ut. Visst är det mysigt med tända ljus och få krypa upp i soffan. Men inte har jag varit så duktig som dej med hembakade biscotti. Ha en bra dag.

2011-09-13 @ 08:28:31
URL: http://etapptva.blogspot.com
Postat av: Designtjejen/Emmelie

Nej, jag ska inte rida.. men jag ksa heja för fullt :-) Jag har varit en gång i Madrid och älskade verkligen staden.. fantastisk tycker jag.. och mycket härliga klädaffärer med!

Stor kram

2011-09-13 @ 09:12:08
URL: http://designtjejen.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det låter jätte gott!

Kanske man skulle testa efter helgens skörd ;P

2011-09-13 @ 11:06:10
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0