Black Swan

Natalie Portman
[Foto: IMBd.com]

Så har jag då äntligen sett den omtalade thrillern Black Swan. Och det räcker verkligen med en gång. Det är en krypande, otäck film som kör med dånande fart rätt mot undergången. En studie i sammanbrott där Natalie Portman glänser i huvudrollen. Hon spelar balettdanserska Nina som får sitt livs roll, drottningsvanen i Svansjön. Men det som ska bli lyckan och lönen efter flera års svett, slit och uppoffringar, värkande fötter och stenhårda träningspass, blir istället raka spåret in i psykosen. Nina känner av konkurrensen av en ny tjej i balettensemblen [läckert spelad av Mila Kunis], men kan ändå inte låta bli att känna sig dragen till henne. Samma dubbla förhållande har hon gentemot sin chef [Vincent Cassel]. Han kör med henne, drar sig inte för att förnedra henne, men Nina kan ändå inte låta bli att söka hans bekräftelse och godkännande. Nina dras in i en härva av ångest, prestationskrav och hallucinationer. Till slut vet hon inte vad som är dröm eller verklighet.

Natalie Portman & Vincent Cassel
[Foto: Imdb.com]

Filmen bjuder på många otroligt vackra balettscener, Portman dansar tyllkjolen av de flesta. Spänningen stegras allt eftersom och ackompanjeras väl av de skruvade karaktärerna som alla verkar ha tappat fotfästet i tillvaron. Inte mins Ninas påjagande och kontrollerande moder som vill ta igen sin egen förlorade karriär genom att drilla dottern extra hårt, vasst spelad av Barbara Hershey. Black Swan är ett thrillerdrama som inte går av för hackor. Och närbilderna på Portmans allt mer desperata ansikte lämnar ingen oberörd. Sevärd, men det är ingen film som jag vill se igen. En resa mot undergången räcker för mig.

Natalie Portman i Black Swan
[Foto: IMDb.com]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: annika

Den där ska bli mitt nästa filmköp. Har du sett Remember me? Oj oj, den var riktigt bra.

Trevlig helg på dig, Kramar

2011-09-02 @ 18:35:33
URL: http://mindrom.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag är urkass på att kolla på film, men just denna såg jag i torsdags! Lite konstig men mycket fin.



Ha en trevlig helg du med:) Kram Therese

2011-09-03 @ 11:11:04
URL: http://corneliascloset.se
Postat av: Cissi

En gång räcker för mig med... ;)

2011-09-08 @ 10:45:24
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Camilla

En mer gripande film får man leta efter.

2011-09-13 @ 23:29:33
URL: http://xccc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0