The three musketeers

The Three Musketeers
[Foto: IMDb.com]

Denna riktigt blåsiga tisdagskväll var det dags för en actionfilm med drag: De tre musketörerna! En fartfylld film med många snygga scener och häftiga klipp. Vi såg den i 3D vilket var första gången för mig, och effekterna låter inte vänta på sig. Djupet tillför faktiskt filmen en extra dimension och ger krydda till de ibland storslagna miljö- och actionscenerna. Det bjuds på bra underhållning från första till sista filmrutan. Om än något "snäll". Jag hade definitivt klarat av både vassare och syrligare repliker samt lite mer vågade känslomässiga uttryck. Men förklaringen ligger i att filmen är från 11 år, och då får de extra svängarna stå tillbaka för den yngre publikens skull.

Handlingen är den klassiska, om än något modifierad. Men visst är det fortfarande de tre musketörerna Athos, Porthos och Aramis som står i centrum. Tre erfarna och något luggslitna fäktningsexperter i den unga franska konungen, Louis XIV:s tjänst. Som slåss för kung och fosterland när så behövs. Även om de den senaste tiden mest ägnat sig åt vin, kvinnor, och vin igen... Men så en dag får de sällskap av den unga D´Artagnan [Logan Lerman] som vill bli en av musketörerna. D´Artagnans första möte med dessa tre herrar är underhållande. Och mötet tänder lågan hos musketörerna att återigen vilja kämpa för något gott. I detta fall för att förhindra en för landet och kungen ödesdiger konspiration iscensatt av kardinal Richelieu, kungens närmsta rådgivare som har allt annat än kungens bästa för ögonen.


[Foto: IMDb.com]

En av mina brittiska favoriter, skådespelaren Matthew Macfadyen spelar musketören Athos och är väl också den som har förärats de mest roande replikerna. Hans spel är mustigt och han tar ut svängarna på ett härligt sätt. Men jag är inte helt objektiv när jag skriver det. ;) Orlando Bloom är också komisk i sin inte allt för charmiga roll som hertigen av Buckingham som också intrigerar mot Frankrike. Dessutom återfinns Mads Mikkelsen i rollen som Richelieus härförare. Han börjar bli bra på att spela internationella skurkar den där Mikkelsen. Och så Milla Jovovich, duktig actionskådespelerska, även om hon är långt ifrån sin fenomenala tolkning av Jeanne d´Arc. Men fungerar ändå väl som Milady, vän eller ovän till musketörerna, det beror på vart vinden blåser för stunden.

Det tre musketörerna är en lättsmält film för hela familjen med fin action och häftiga fäktningsscener. Helt OK en vanlig tisdagskväll. Blir lite sugen på fäktning faktiskt. Det ser så snyggt ut!


[Foto: IMDb.com]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: cicci

blir inte så mycket film för min del längre men den här har jag sett å den e bra. Hoppas du får en skön dag!

2011-10-05 @ 08:14:42
URL: http://cicci79.blogg.se/
Postat av: Cissi

Den har jag inte sett och kommer nog inte att se heller ;)



Kollar du på den nya serien Bron?



Kram

2011-10-05 @ 12:46:14
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag upptäckte den igår och såg 2 avsnitt, mysko och lite rörig mer kan jag inte säga ÄN ;)



Ok, tack för tipset!



Ha en fortsatt bra dag

2011-10-05 @ 13:44:51
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Lowa

Tack så jättemycket! Vilken härlig recension, jag brukar sällan orka läsa längre texter i bloggar, men följde din till sista punkt. Bra skrivet!

2011-10-07 @ 23:26:53
URL: http://dubbelveillustrations.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0