Morotskaka


[Foto: Hemmakatten]

Efter en mycket rolig tjejkväll igår med goda tilltugg, vin, snack, sing star och dans är det lugnare tempo idag. Jag tittar på reprisen av Så mycket bättre och äter av den mjuka morotskakan som jag bakade häromdagen. Även kakan blir så mycket bättre av att stå till sig någon dag. Strålande sol utomhus så en sväng på stan eller i naturen väntar. Lite senare ikväll ska skrattmusklerna får arbeta igen. Då är det dags för stand-up med David Batra. Ett spontant infall som jag ser fram emot då Batra är en favorit sedan länge. Hoppas du får en skön söndag!

Här kommer receptet på morotskakan
2 ägg vispas pösigt tillsammans med 2 dl socker.
Blanda i 1/2 dl matolja (jag använder rapsolja) samt 3 dl rivna morötter i äggsmeten.

Blanda alla torra ingredienser och vispa sedan ner i äggsmeten;
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vanillinsocker
1 tsk bakpulver

Grädda i ugn 40 minuter på 175 grader i bröad form (gärna en form med avtagbara kanter).

Glasyr till morotskaka:
100 gram Philadelphia (färskost)
60 gram smör
4 dl florsocker
2 tsk vanillinsocker

Rör samman ingredienserna. Bred på glasyren som ett täcke på kakan (när kakan svalnat!). Dekorera eventuellt med flagad mandel eller pinjenötter.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Yummi!

2011-11-20 @ 14:19:44
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: elin

å tack så mycket :) ja jag älskar att vara kreativ och pula hemma.. härligt med morotskaka !

2011-11-20 @ 20:32:08
URL: http://elineheminredning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0