Jag är kär...

Marc Blucas & Emily Blunt i The Jane Austen Bookclub
[Foto: IMDb.com]

Nu blir det lite ytligt här hos Hemmakatten men jag bara måste visa några bilder på den fd elitbasketspelaren, numera skådespelaren, Marc Blucas som jag såg senast i filmen First Daughter på tv igår. Utstrålning är bara förnamnet hos den här mannen. I First Daughter spelar Blucas livvakt till presidentens dotter [Katie Holmes] och det går ju att räkna ut på handens fem fingrar hur det ska sluta men det gör absolut ingenting. Agentens känslosamt trånande blickar är helt i min smak och Blucas lyckas ändå få till ett fint porträtt av sin rollfigur i denna lättviktiga romantiska karamell.

Marc Blucas gör en minnesvärd roll i The Jane Austen Book club där han spelar den sportintresserade, och lite känslomässigt frånvarande, äkta mannen till en Jane Austen-fantast. Han delar inledningsvis inte sin hustrus faiblesse för romantiska romaner från 1800-talets England. Men i takt med att äktenskapet krackelerar försöker de mötas i en av romanernas innehåll för att rädda känslorna och förhållandet. Närvaron är då total i Blucas spel och han matchas ypperligt av Emily Blunt som spelar hans hustru. En film jag kan rekommendera av många skäl. Berörande bra prestationer av alla medverkande och romantisk söt handling med litteraturhänvisningar till Jane Austen som en röd tråd genom hela filmen. Underbart!

Blucas ses även i en mer komisk biroll i Knight and Day med stjärnorna Tom Cruise och Cameron Diaz. Där får han några scener mot Diaz och Cruise och visar då sin mer humoristiska sida. Som brandman och "schysst men inte supersmart kille" står karaktären sig ändå slätt mot Cruises spännande frifräsaragent, men det är det som är själva poängen i filmen. Med sin karisma och talang gör Marc Blucas varje roll till sin egen ändå. Jag ser fram emot att se mer av denna tilldragande och sympatiska skådespelare!

Marc Blucas från Jane Austen-klubbenMarc Blucas - amerikansk skådespelare
[Foto: IMDb.com och crushable.com]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: EvaLi

Haha. Efter att jag såg den filmen i lördags (även om den var halvbra) skyndade jag mig snabbt att kolla vilka andra filmer han har vart med i och laddade sedan hem The Jane Austen Book club. Nu måste jag se den också.. :)

2011-02-22 @ 19:55:20
URL: http://evali.blogg.se/
Postat av: Anonym

Han är snygg han! För nått havlår sedan när jag hade tråkigt o rotade lite bland filmerna så hittade jag The Jane Austen Book club hemma i ett skåp., där den troligen legat nått år eller två, glad att jag gjorde det riktigt bra film. Och Knight and Day ligger brevid mig redo för DVDn senare i kväll.

2011-02-26 @ 18:13:48
URL: http://tveo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0