Fläskfilégryta


[Foto: Hemmakatten]

Igår gjorde jag en väldigt mumsig fläskfilégryta. Den ser lite grå ut men smaken är det verkligen inget fel på. Lättlagad, få ingredienser och god. Mer begär inte jag en vardagkväll. Om det inte är en sprakande färgpalett på tallriken är det lätt att pigga upp måltiden med färg i dukningen istället. Blomstrande somriga servetter från Marimekko matchar den ceriserosa duken från Mio.

Ingredienser, 2 personer
300 gram fläskfilé
10 färska champinjoner
3 dl grädde
2 msk söt senap
färsk persilja
salt och färskmalen svartpeppar
ev 1-2 vitlöksklyftor för att få mer sting i såsen

Tvätta och dela varje champinjon i fyra delar. Bryn i rapsolja/smör. Svartpeppra. När svampen har vätskat ur sig och fått fin färg ta ur dem ur pannan och lägg på ett fat. Bryn fläskfilén som du har skurit i skivor. När köttet har fått fin färg och blodet är borta, häll i champinjoner, grädde och pressa i vitlöksklyftorna i stekpannan/grytan. Salta och ta ev mer svartpeppar. Låt puttra i fem minuter. Precis innan servering klipper du i färsk persilja, ca 1/2 dl.

Serveras med ris.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Ally

gott! det ska jag testa!

2011-02-24 @ 11:51:40
URL: http://alexitas.se
Postat av: Barnens Hjältar

Det såg gott ut :-)

Hoppas du haft en fin dag!

2011-02-24 @ 21:51:45
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0