Skogschampinjonsoppa

Skogschampinjonsoppa
[Foto: Hemmakatten]

När du tröttnar på julmaten och vill äta något "lätt" kan jag verkligen rekommendera den här soppan. Jag åt något liknande på Bee Kök & Bar och vid första skeden kände jag direkt att "den här soppan måste jag prova att göra själv". Min egen variant kommer inte riktigt upp i Bee:s underbara smak men fullt tillräckligt för att jag ska göra den igen. Snart.

Recept 4 personer
200-300g skogschampinjoner (eller vanliga går lika bra)
5 dl grädde
3 dl buljong (jag tog mörk oxbuljong)
2 dl vitt vin
2-3 msk sherry
färsk timjan
färsk bladpersilja
svartpeppar
1 paket bacon

Skär skogschampinjonerna i mindre bitar och stek tills de är gyllenbruna. Lägg över svampen i en stor kastrull där buljongen kokar. Spara några till garnering! Koka svampen mjuk några minuter. Mixa sedan med stavmixer tills du får en slät soppa. Häll i vitt vin och grädde. Låt puttra några minuter. Häll i sherry och dra några tag med svartpepparkvarnen. Sist i med de färska örterna.

Under tiden som soppan kokar ihop finhackar du bacon och steker i en separat panna. Lägg bacon i botten av tallriken, häll på soppan, garnera med svampbitar och färska örter. Servera!

Jag gjorde bake-off ciabatta till med smör. Vitlökssmör för den som gillar är annars gott till när det smälter på det ugnsvarma brödet.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Vad gott det såg ut. Det får jag testa någon gång :-)

2011-12-23 @ 22:52:10
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Anonym

åhh lät supergott! hoppas du haft en härlig jul:)

2011-12-25 @ 10:45:59
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0