Orup regerar


[Foto: Hemmakatten]

Han sjunger "ingen kan vara ung för evigt" men är det någon som aspirerar på evig ungdom så är det just Orup. En till synes outsinlig energi på scen och en outsinlig källa till fantastiskt låtmaterial. Och oavsett hur det framöver går med det ungdomliga uttrycket kommer låtarna att leva för evigt. Denna sommarkväll tycker jag att Orup bjuder på allt det som en stor artist ska göra: en elektrisk närvaro, sina klassiska hits och de nya fina låtarna som även de snart gör anspråk på att vara med i historieböckerna. Det är ett fullspäckat Liseberg som möter upp denna man från Huddinge. Med tanke på publikens positiva respons skulle man nästan kunna tro att Orup är från Göteborg ;). Klart är i alla fall att många vill vara med och njuta av och hylla denna folkkära artist. Och Orup gör ingen besviken. Med sitt sneda leende, charmiga sätt och framför allt ruggigt bra låtar får han hela Liseberg att gunga. Orup och hans coola band bjuder på en musikresa som heter duga. Och han kan faktiskt dansa, fastän han hävdar det motsatta. :)

Jag vet att jag har sockrat med superlativ tidigare kring denna svenska mästare i musik. Det är inte för att smöra, det kommer faktiskt direkt från hjärtat. Orup står för en kombination som är unik i svenskt musikliv; en ständigt växande låtskatt och en genuint sympatisk utstrålning som krävs för att nå fram till publiken. I alla åldrar, i alla läger, från norr till söder. Musiken och artisteriet når igenom stadens asfalt och landsbygdens vajande fält. Rakt in i hjärtat.

Orup på Liseberg augusti 2011
[Foto: Hemmakatten]

Orup är en artist som inte vilar på lagrarna eller tryggt lutar sig tillbaka på gamla meriter. Det skulle han kunna göra med tanke på allt han har presterat inom musikbranschen de senaste 30 åren. Men nej, Orup är en yrkesman som ständigt förnyar sig, och som skapar nya poppärlor antingen till andra väletablerade artister, eller till sig själv. Jag måste säga att jag föredrar det sistnämnda. Hur bra en del låtar än är som han har skrivit till andra. Exempelvis Det gör ont, som tog Lena Ph till schlagerseger, borde egentligen krossa hela min argumentation, men för mig är det något visst med att höra Orup sjunga sina egna låtar. Hans säregna röst, hans intonation, hans känsla, hans mimik. Att sista numret för kvällen är just denna schlagervinnare i akustisk version blir den perfekta avslutningen. Orup när han är som bäst. Med sin gitarr, sin röst och sin suveräna poplåt. Jag ryser av välbehag. Och sjunger med tillsammans med den övriga lyckliga publiken.

Att vara med och se Orup sjunga sina folkhemshits och de nya fräscha popmelodierna från senaste albumet Född i november är en upplevelse utöver det vanliga. En ynnest. Jag kommer att leva på sommarens Orup-konserter länge. Och kvällens framträdande blir för mig den bästa avrundningen av sommaren 2011. Musik är glädje och Orup är den största glädjespridaren av dem alla. Tack Orup!

Tidigare recensioner:
Orup i Borås: Legenden

Orup i Allsång på Liseberg

Orup på Trädgårn: Oslagbara Orup

Oslagbara Thomas
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: cicci

såg han å Lena PH när dom va på rondo... å det va mycket bra får jag säga!

2011-08-20 @ 22:41:41
URL: http://cicci79.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0