Pasta med chiliräkor & tomat

Paolos pasta med chiliräkor
[Foto: Hemmakatten]

Nu har jag försökt mig på ett av Paolo Robertos recept från senaste numret av Damernas Värld. Eller rättare sagt jag gjorde en enklare variant av receptet då jag inte hade exakt rätt ingredienser hemma. Om det var anledningen till att rätten inte blev fenomenalt god låter jag vara osagt. Helt okey som söndagsmiddag och mättande efter en lång härlig höstpromenad, men det hade behövts lite mer sting och smak. Nästa gång provar jag med mer chili, krossade tomater samt eventuellt en skvätt vin. Eller så får Paolo komma hem till mig och laga rätt helt enkelt! :)

Pasta med chiliräkor & tomat (2 pers)
Färsk pasta (250g)

2 stora kvisttomater (300g)
1 vitlöksklyfta
1/2 chilifrukt
3 msk färsk hackad persilja
ca 200-200 g skalade räkor

Stek vitlöken hel tillsammans med chilin i olivolja tills de får färg. Ta bort chilin.
Lägg i räkorna och stek några minuter. Ta ur räkorna och låt vila på fat.

Skär tomaterna i tärningar och häll i stekpannan. Lägg i persiljan. Salta! Eventuellt lite socker för att få fram tomatsmaken bättre. Koka i ca 5 min.

Koka pastan enligt anvisning. När pastan är nästan klar, ta ur kastrullen och häll i tomatröran. Låt stå någon minut. Häll i räkorna och ytterligare persilja för dekoration. Klart!

Jag saltade och svartpepprade lite extra vid måltiden men rätten hade tjänat på mer chili och förstärkning av tomatsmaken via tomatkross eller tomatpuré. Nåväl, jag är ändå rätt nöjd med att jag testade något nytt.

HöstpromenadVacker hösthimmel
OktoberPumpor
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Mmh, pasta och räkor är alltid en passande kombo :D

2010-10-18 @ 14:54:48
URL: http://lovisabengtzen.blogg.se/
Postat av: Line

Ser verkligen gott ut! Pasta med räkor är aldrig fel c:

2010-10-18 @ 21:32:54
URL: http://lamelama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0