Morotskaka

Morotskaka
[Foto: Hemmakatten]

Igår hade jag en riktig hemma(katt)dag som jag tycker så mycket om. Jag fick gjort alla de där vardagsbestyren som hade ackumulerats under ett tag: städa, tvätta, plocka undan - och baka! Bakar gör jag inte speciellt ofta men när det väl blir av är det just den här morotskakan som jag gillar att göra. Och framför allt att äta! :) Den var i alla fall ett uppskattat inslag under eftermiddagen för de som kom på fika...Grymt gott!

Receptet kommer från Systrarna Voltaires kokbok och är busenkelt:

2 ägg vispas pösigt tillsammans med 2 dl socker.
Blanda i 1/2 dl matolja (jag använder rapsolja) samt 3 dl rivna morötter i äggsmeten.

Blanda alla torra ingredienser och vispa sedan ner i äggsmeten;
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vanillinsocker
1 tsk bakpulver

Grädda i ugn 40 minuter på 175 grader i bröad form (gärna en form med avtagbara kanter).

Glasyr till morotskaka:
50 gram Philadelphia (färskost)
30 gram smör
2 dl florsocker
1 tsk vanillinsocker

Rör samman ingredienserna. Bred på glasyren som ett täcke på kakan (när kakan svalnat!). Dekorera eventuellt med flagad mandel eller pinjenötter. Det sista brukar jag hoppa över.

Morotskaka à la Voltaire
Ljushållare Lisbeth DahlPorslin från Rörstrand
[Foto: Hemmakatten]

PS. Bilderna är från dagens frukost (den brukar vara nyttigare) då gårdagens eftermiddagsljus inte resulterade i några bra bilder. Och ja, det smakade lika gott idag! :) DS

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Den såg riktigt god ut!

2010-11-07 @ 22:59:48
URL: http://www.inspireramera.se
Postat av: Camilla

Om det är något jag varit svag för länge, när det kommer till kakor så är det morotskakan. Din ser helt fantastiskt ljuvlig ut och med all rätt att du unnar dig denna start över helgen. Min första arbetsdag gick hur bra som helst, massor med ny information, mycket att lära men jag ser redan fram emot nästa. (så klart)

2010-11-08 @ 13:28:02
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: E l v i r a

Gott!



svar: JA, Joel är hur snygg som helst! ^^

Allt bra? Kram.



[Förlåt för JÄTTEsent svar!]

2010-11-08 @ 16:42:27
URL: http://lillvalpen.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Jag brukar göra Leilas morotskaka, den är inte dum den!

2010-11-08 @ 18:01:40
URL: http://sharpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0