Vegetarisk paj

Vegetarisk paj med spenat & fetaostEnkel sallad med vinegrättdressing är gott till
[Foto: Hemmakatten]

Här ser ni det som har varit min middag de flesta dagar denna vecka. Vegetarisk paj med fetaost, spenat, soltorkad tomat och oliver. Mumsigt värre. Lätt att laga och väldigt skönt att bara värma till på kvällen när man kommer hem hungrig och vill att matlagningen ska gå snabbt. Gott med en enkel sallad till.

Det ursprungliga receptet kommer från Systrarna Voltaires mat. Jag har lagt till soltorkad tomat.

Feta-spenat paj

Pajdeg till matpaj
2 dl vetemjöl
100 gram smör eller margarin
2 msk iskallt vatten

Blanda mjöl och smör (skuret i skivor) direkt i pajformen. Arbeta ihop till smulig deg. Tillsätt vatten och knåda till fast deg. Kavla/tryck ut degen i pajformen och tumma fast kanterna mot formen. Pricka skalet med en gaffel.
Grädda 15 min i 200 grader

Fyllning
Fräs en stor påse färsk spenat tillsammans med en halv gul lök. Färsk spenat kan ersättas med ett paket bladspenat. Lägg i pajskalet. Lägg sedan över ett lager hackade soltorkade tomater. Hacka 10-15 svarta oliver och lägg ett lager i formen. Smula över 200-250 gram fetaost.

Äggstanning
Vispa ihop äggstanning och häll över pajen. Äggstanningen ska bestå av 3 ägg, 4 dl mjölk, 1 tsk salt (kan dras ner då både oliver och fetaost är salta), 1/2 tsk svartpeppar samt 1-2 msk torkad oregano.

Grädda pajen i ca 45 min i 175 grader. Kan ta längre tid, det viktiga är att äggstanningen har "stannat".

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0