Tomatsoppa

Tomatsoppa à la HemmakattenGoda tillbehör
[Foto: Hemmakatten]

När jag vill göra en enkel middag, känner mig frusen, eller bara är sugen på soppa helt enkelt, brukar det oftast bli denna tomatsoppa. Den är väldigt lättlagad, billig och går snabbt att göra. Vill du snitsa till det, tar du bara färska tomater ca 12 st som du skållar av skinnet på innan du lägger ner dem i soppan. Jag använder här en kombination av burktomater och färska men låter skinnet vara kvar för enkelhetens skull. Vill du ha en mer matig måltid, servera bröd/toast till.

Häll följande ingredienser i en stor kastrull:
2 burkar hela tomater
4 färska tomater (hackas ner till småbitar)
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk tomatpuré
1 tsk socker
1/2 msk torkad oregano
1/2 msk torkad basilika (kan ökas på för mer smak)
svartpeppar (från kvarn)

Koka allt i ca 10 min. Mixa därefter med stavmixer eller liknande tills soppan blir slät. Häll på 2.5 dl matgrädde och låt koka i 5 min. Färdigt! Lägg i några färska blad basilika innan servering.

Senast jag gjorde soppan hade jag en fetaostkräm över som jag lade en klick av i sopptallriken. Samt gjorde en macka med tapenade på för extra mättnad. Ett annat tips är att hyvla lite parmesanost över soppan för att få extra sting. Men jag tycker soppan är lika bra som den är i sig. Smaklig måltid!

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0