Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta

The Notebook
[Foto: IMDb]

En äldre man sitter tillsammans med en elegant dam på en parkbänk utanför deras gemensamma hem; åldersomshemmet. Han läser högt för henne ur en dagbok. För att beröra, för att väcka minnen till liv. Han läser om två unga människor vars liv sammanlänkas för evigt. En berättelse där kärleken är den starkaste och mest lysande stjärnan.

Den här vackra kärlekshistorien tar sin början en het sommar i amerikanska södern 1940. Då möts den 17-åriga Allie [Rachel McAdams] och Noah [Ryan Gosling] för första gången och inget blir efter detta möte sig likt igen. En sprakande förälskelse växer fram mellan de unga tu. De bråkar och är kära med samma intensiva inlevelse. Deras relation ses dock ej med blida ögon av Rachels välbärgade föräldrar som redan har planerat hennes collegeutbildning och har helt andra män i tankarna för dottern än arbetaren Noah som, enligt dem, kommer från alldeles för enkla förhållanden för att passa in.

De två parallella historierna fortsätter under hela filmen på ett väldigt naturligt sätt. Läsandet ur dagboken och livet på ålderdomshemmet växlas med ungdomens energi, känslan av frihet och att allt är möjligt.

Det jag gillar med den här filmen är så många saker. Fotot är obeskrivligt vackert i vissa scener. Jag kan nästan känna söderns dallrande hetta och sanddammiga gator. Scenen i vattnet, i båten omringade av fåglar, ja det är som poesi. Det är såväl storslaget som finkänsligt.

James Garner & Gena RowlandsRachel McAdams & Ryan Gosling
[Foto: IMDb]

Samspelet mellan huvudpersonerna är magnifikt och personkemin gnistrar. Särskilt vad gäller Noah och Allie som unga där Ryan Gosling och Rachel McAdams glänser i sina rolltolkningar. Jag gillar även storspelande James Garner och Gena Rowlands som det äldre paret. Glöden finns kvar dem emellan, den får bara andra lugnare uttryck under livets sena  blomning.

Jag gillar kontrasterna av de två historierna som till slut vävs samman till en. Den unga, passionerade kärleken och sedemera den mer stillsamma, ömsinta på ålderns höst. Det blir också tydligt att kärleken ger upphov till både svindlande lycka och djupaste sorg. Kärlekshistorien mellan Allie och Noah inrymmer alla känslospektra där emellan. 

Det är romantiskt så att det förslår. Passionerat och sorgligt precis som livet i stort och smått. Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta berör och slår an alla de strängar en romantisk film ska göra. Välspelat, välinspelat och stora känslor. Se den!

Originaltitel: The Notebook, från 2004

Dagboken - jag sökte dig och fann mitt hjärta
[Foto: IMDb]


© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0