Mamma, pappa, barn

Carin Gerhardsen har skrivit Mamma, pappa, barn
[Foto: Hemmakatten]

Mamma, pappa, barn är den andra delen i Hammarbyserien, men den första boken jag läser i denna deckarföljetong. Och gissa om jag är glad att jag har "upptäckt" författarinnan Carin Gerhardsen. Nu har jag ännu fler kriminalromaner att läsa. För spännande är det. Och välskrivet. Perfekt pocket att ta med sig på semestern.

Trots att man får följa ganska många poliser i arbetet för att nysta upp två otäcka dödsfall i Stockholm under några intensiva höstdagar är det lätt att följa med i intrigen. Karaktärerna är teckande med liv och insikt. De känns naturliga. Alldeles särskilt skapas sympati för kriminalkommissarie Conny Sjöberg och polisen Petra Westman som driver boken framåt med sina handlingar, och där deras privatlliv ger en extra dimension till historien.

Handlingen består av flera parallella spår och Gerhardsen lägger ut flera möjliga motiv och gärningsmän för att öka dramatiken. Petra Westman hittar av en slump ett litet gossebarn på några månader. Han ligger själv utomhus, svårt nedkyld och illa däran. En bit bort ligger en död kvinna. Det lilla spädbarnet är lillebror. Någonstans finns en treårig storasyster som väntar ensam hemma...På en Finlandsfärja hittas en tonårsflicka brutalt mördad. Kan det vara så enkelt som en svartsjuk pojkvän eller ligger det något mer bakom dådet?

Så småningom utkristalliseras de två fortlöpande mordutredningarna till ett gemensamt hett spår. Jag måste säga att intrigen har nerv. Särskilt spännande är hur det ska gå för den ensamma lilla flickan. Ska polisen hinna fram i tid? Det är ett habilt hantverk Gerhardsen presterar i Mamma, pappa, barn. Jag kommer direkt gå på de andra böckerna i Hammarbyserien. Den första boken heter Pepparkakshuset och den tredje Vyssan lull.


© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0