Grevagården

BarockträdgårdHitta rätt på Grevagården. Blekinge Museum i bakgrunden.
Stärkande!1700-talsutställning
[Foto: Hemmakatten]

Jag fortsätter att bjuda på mina upplevelser från örlogsstaden Karlskrona. Då jag hade "bloggsemester" under resan kommer bilderna så här i efterhand.

Ett mysigt ställe att landa på efter flanerande på stan är Grevagården. Med sitt bevarade 1700-talshus med intakt interiör för museibesökarna, grönskande barockträdgård och Café Greven med bästa innergården "i stada" är det en renodlad hit. Under sommarhalvåret bjuds det dessutom på konserter som höjer stämningen ytterligare.

Vägg i vägg finns dessutom Blekinge Museum som du kanske orkar vidare till efter en stärkande fika eller dryck på kafét. På Café Greven kan du serveras öl i stengodskrus à la 1700-tal. Smakar nästan godare då. Jag fick min i högt glas och var lika nöjd för det. Till detta serverades sedan lammfärgsbiffar med aubergine och fetaostkräm. Att inta middagen i kvällssol med gråsparvarna som väntar på eventuella rester i de grönskande barockbuskarna var en riktig höjdpunkt på dagen.

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0