Mästarnas mästare

Mästarnas mästare på SVT
[Foto: Skärmdump från SVT Play]

Igår var premiären av andra omgången av SVT:s sportsatsning Mästarnas mästare. Där möts forna världsstjärnor och elitidrottsmän i olika tävlingsgrenar för att se vem som fortfarande har den fysiska formen och mentala styrkan kvar. Jag såg inte förra omgången men igår satt jag bänkad därför att jag var nyfiken på hur Patrik Sjöberg och Stefan Holm skulle komma överens. Förhandsreklamen har smart nog lyft fram dessa två som de största konkurrenterna. Och jag fick se det jag ville. Hur en pushig Patrik Sjöberg småtjötar göteborgskt och pikar sina medtävlare, och då främst Holm. Varför? Bådas karriärer är över men fortfarande tävlar de sinsemellan. Både Sjöberg och Holm är väldigt noga med att hela tiden kommentera den inbördes ställningen i tävlingarna.

Det var rätt kul i början att höra Sjöbergs kaxiga gnabb, men på slutet började jag känna att det låg en viss dryghet över det hela. Men det kanske bara är så det fungerar inom idrottsvärlden. Att psykningar och pikningar hör till vardagen och att ingen tar illa vid sig för att man vet att det ingår i spelets regler. En del verkade t.o.m. njuta av de verbala påhoppen. Jag hoppas pikningarna sker mest för syns skull, eller i detta fall för tv-kamerornas skull, och att stämningen ändå är god när kamerorna inte är med. 

Patrik Sjöberg & Stefan Holm i både verbala och fysiska dueller Tomas Gustafson kämpar i Mästarnas mästare
[Foto: Redigerat från SVT och SVT Play]

Mästarnas mästare är ett program som jag kommer att följa nu. Måste bara se hur det går, dels med Holm-Sjöberg duellen, men också hur de andra duktiga idrottarna klarar utmaningarna. Det är ju trots allt unik idrottshistoria som samtidigt erbjuds. I varje program visas en film om två av deltagarna, med summering av personernas  höjdpunkter i karriären. Jag rös flera gånger när fotbollsmatcherna från VM 1994 visades där Thomas Brolin var i sitt esse. Sverige har bevisligen haft en del stora sportframgångar tack vare dessa fantastiska idrottsmän och idrottskvinnor. En av mina gamla favoriter är också med i denna omgång av Mästarnas mästare; Tomas Gustafson, skridskokungen från Eskilstuna, som tog OS-guld både 1984 och 1988.

Ta dig en titt på Mästarnas mästare och avgör själv. Det är ett program för dig som är sportintresserad eller för dig som bara gillar adrenalinstinna personer tävla mot varandra och se det psykologiska spelet.

SVT, tisdagar, kl 20.00.


Kortfakta om alla deltagare.
Se första avsnittet på SVT Play.


© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0