Kvällens TV-duell: The Mentalist eller House?

Simon Baker som The Mentalist   Hugh Laurie som House MD
[Foto: Community Post Gazette & Hemmakatten på House DVD-omslag]

Just nu figurerar det en mängd briljanta män på tv. Bäst av dem alla är Patrick Jane som The Mentalist och Gregory House som Doktor ironi. Beslutsångest på tisdagar kl 21.00 alltså, vilken av dessa två smarta män ska jag titta på? Vem väljer du?

De båda rollkaraktärerna är ack så olika men har ändå på sitt sätt ”det”. Å ena sidan har vi Patrick Jane [Simon Baker] i The Mentalist som är den positiva, omtänksamma och intelligenta inkännaren som löser brott på löpande band. Å andra sidan finns Dr House [Hugh Laurie], som med sina sarkastiska kommentarer och bittra betraktelser över livet lockar till skratt, och som dagligen räddar liv med kreativitet och kontroversiella metoder. Båda faller mig i smaken, men jag måste ändå göra en mer noggrann genomgång för att kunna välja.

The Mentalist visas på TV3
[Foto: Entertainment Wallpaper]

The Mentalist
Äntligen har TV3 hittat hem med sin amerikanska dramaserie där proffsanalytikern och människokännaren Patrick Jane med sin välutvecklade intuition hjälper den federala enheten CBI att lösa mord, kidnappningar och andra svåra brott. Skarpsinniga Jane har en varm glimt i ögat och de många gånger småputtriga replikskiftena kollegorna emellan ger den här serien själ och humor. Det är lättsam dramatik. Simon Baker, ytterligare en skådisbegåvning från Australien, spelar med vital energi och blev välförtjänt Emmy-nominerad för sin rolltolkning av Jane. Serien fick sedemera den amerikanska publikens pris som bästa nya dramaserie 2009.

Många bra skådespelare i House MD Hugh Laurie som House MD
[Foto: Hemmakatten på House DVD-omslag]

House MD
Det är något visst med läkare ändå...Särskilt när kompetensen vida överstiger det normala och rappa repliker haglar. Doktor House miserabla humör, delvis till följd av konstant kronisk smärta från det skadade högerbenet, och hans fasta beslutsamhet att inte bli lycklig är intressant att följa. Samt bjuder på en hel del fniss. Och de grå tinningarnas charm inte att förglömma. Engelsmannen Hugh Laurie gör sin bästa rollkaraktär någonsin. Ingen kan leverera ironi mer drypande än han. Med ett team av bra skådisar runt omkring honom blir det en sjutusan till sjukhusserie som kommer att gå till tv-historien. Det är inte för inte TV4:s mest sedda utländska program och det har världen över nominerats till och vunnit drösvis med TV-pris. Bänka dig 21.00 tisdagar. Nu undrar jag bara: Vill Dr House ha massage i sitt onda ben?

Slutsats:
Just idag väljer jag att titta på The Mentalist för att känna den positiva energin. Men House MD blir segraren i det långa loppet. Jag väntar tills senaste säsongen kommer på DVD. Då kan jag se så många avsnitt jag bara mäktar med i följd. Min diagnos lyder: House-beroende!

House MD visas på TV4
[Foto: Hemmakatten på House DVD-omslag]

© COPYRIGHT 2009 Hemmakatten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0