Bengt & Lotta

Kakfat från Lotta Glave & Bengt Lindberg
[Foto: Bengt & Lotta]

Är en formstark designduo från Sverige vars roliga mönster jag gillar skarpt. Lotta Glave och Bengt Lindberg äger tillsammans företaget och deras produktion startade redan 1990. Jag tror många känner igen deras alster när de väl ser dem. Bengt & Lotta står för en ganska bred produktion, allt med en twist eller glimt i ögat. De gör möbler, smycken, lampor och konst men det är just deras härliga formspråk i textilier och brickor som faller mig i smaken mest. Inte konstigt att Bengt & Lotta anlitas av det anrika textilföretaget Klippan Yllefabrik, som i alla tider borgat för god kvalitet i svenskt hantverk.

Här kommer några av mina favoriter av Bengt & Lotta. Alla bilder från Bengt & Lottas hemsida.


Pallar med Lotta Glaves coola design

Fina filtar för Klippan Yllefabrik. Design Lotta Glave.   Skärbrädor design Lotta Glave.


Underlägg till glas och karotter. Design Lotta Glave.



Ugnsvantar för Klippan Yllefabrik. Design Lotta Glave.
[Foto: Bengt & Lotta]


© COPYRIGHT 2009 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0