Balkongfix

BalkonggolvFilippa k tekopp från RörstrandKrukor från MilögårdenKuddar från Linum
[Foto: Hemmakatten]

Efter en grymt regnig höst och vinter fanns det inget annat att göra än att snygga till trätrallen på balkonggolvet. Den var skogsgrön av alger. Efter ett flertal timmar av tvättning, slipning, oljning och slutligen torkning blev resultatet...inte exakt som jag hade förväntat mig. Jag gillade det ljusa intrycket innan träoljan kom på och trodde nog att det bara skulle förstärkas en aning. Men nu har det rödbruna pigmentet i oljan på något märkligt sett framhävt de mikroskopiska rester av det alggröna som fanns kvar i träet. Hhmm. Men jag vänjer mig nog. 

I alla fall dags för det roligaste nu - piffandet! Blommor i fina zinkkrukor från Miljögården och Madam Stoltz samt sittdynor från Linum gör att jag strax glömmer både alger, muskelvärk och blåsor i händerna. Sedan en fika i mugg från Filippa K på bricka från Balders Hage - jag är nöjd!

Vad tycks? Bättre före eller efter? Om någon har tips på bra träolja som jag kan använda nästa år tas detta tacksamt emot.

Så här några veckor senare kan jag konstatera att jag har i alla fall njutit av balkongen under sommaren. Det rödbruna pigmentet börjar som tur är lägga sig lite och anta en mer guldig ton. Förhoppningsvis blir det också fler varma dagar så fika och umgänge på balkongen kan fortsätta ett tag till.

Före olja & piff:

[Foto: Hemmakatten]

Efter olja och piff:
Nyoljat balkonggolv
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2009 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0